VILJESTYRD INTELLIGENS OCH MORALEN - DEL 1
1) EN DEL EMPIRISKA BELÄGG
Hur är människornas benägenheter att tänka funtade? En indikation på denna frågas svar ges av försäljningssiffrorna för bokbranschen. Vissa sorters böcker säljer i upplagor på hundratusentals exemplar per år. Andra sorters böcker säljer endast några enstaka hundratals eller tusentals exemplar per år. Exempel på bästsäljande böcker är: Stephen King- skräckromaner, billiga romanser typ Harlekin-serien, verklighetsfrämmande sci-fi och fantasi-historier, billiga deckare, billiga western-romaner, och skvallerfyllda berättelser av ”kändis-berättar-allt” typ. Vilka sorters böcker säljs det inte många exemplar alls av? Det säljs sällan mera än några tusen exemplar per år av seriösa verk om sådana intellektuella ämnen som historia, filosofi, vetenskap o.s.v. Rent allmänt finns det ett tydligt mönster: böcker som fordrar en hög grad av intresse för seriösa kunskaper för att uppskattas säljer tämligen dåligt. Medan riktigt lättsmälta böcker säljs i stora massupplagor. Sådana författare som Stephen King säljer många gånger om så många böcker som sådana författare som exempelvis Ludwig von Mises eller Edward Gibbon. Sagan om Ringen säljer ofantligt flera exemplar än Introduction to Objectivist Epistemology.
Förklaringen till detta fenomen är att den överväldigande majoriteten av medlemmarna av mänskligheten struntar i att göra något vettigt med sitt intellekt. Trots att intellektet, d.v.s. förnuftet, är varje människas grundläggande överlevnadsverktyg. För att leva ett gott liv måste varje människa anstränga sina gråa celler. Hon måste välja att prestera rejäla kognitiva ansträngningar. Men de allra flesta människor struntar i att göra detta.
De flesta människor bara vill inte. De vill inte utföra något som helst svårartat tänkande. De föredrar att ta det lugnt ifråga om kognitiv aktivitet. De underlåter att skaffa sig förmågan att begripa ”höga” abstraktioner. De vill inte göra ansträngningen som fordras för att förbättra sina kognitiva förmågor. Så de stagnerar, intellektuellt sett.
2) MORALISKA IMPLIKATIONER
Vad är de moraliska implikationerna av detta sorgliga faktum?
Ja, det finns två uppgifter för varje människas förnuft. Hon måste ansamla information (”data”) om verkligheten hon lever i - och hennes förnuft måste göra något kognitivt med datan (d.v.s. hennes förnuft måste ”bearbeta” datan ifråga). Att ansamla data är väsentligen en fråga om att leta efter kunskaper. En människa måste aktivt och målmedvetet söka kunskaper för att erhålla dem. De dimpar inte bara ner i hennes medvetande som ett brev i en brevlåda. Individen måste välja att göra något för att hon ska hitta fram till kunskaperna om verkligheten. Och det fordrar tid och ansträngning.
Att ansamla data/kunskaper om verkligheten kan den enskilde göra medelst främst två sorters aktiviteter. Hon kan skaffa sig kunskaper genom lära sig av sina egna erfarenheter. Och hon kan skaffa sig kunskaper genom att lära sig av andras erfarenheter - genom att studera, antingen i någon sorts skola eller på egen hand, genom att läsa böcker.
Att bearbeta kunskaperna som hon eventuellt skaffar sig är en konst som hon måste välja att lära sig. Hon måste välja att träna upp sitt förnufts´ förmåga att bearbeta datan hon eventuellt har samlat in. Individen skaffar sig en bättre och bättre förmåga att bearbeta data genom att träna upp den förmågan över en lång tid. Hon kan ”lära sig genom att göra”. Men den enskilde måste välja att sätta igång träningsprocessen. Hon måste fatta ett val att göra sig mödan att tänka, och hon måste fatta det valet om och om igen.
Att utveckla ens eget förnuft kräver målmedvetenhet. Den enskilde måste välja att göra det till ett medvetet mål att ”göra något” med sitt grundläggande överlevnadsmedel, sitt förnuft. Men målet behöver inte vara just att ”utveckla förnuftet”. Målet kan vara något konkret i livet – som t.ex. att satsa på att långsiktigt bygga upp en förmögenhet. Eller att skaffa sig en karriär i ett yrke som hon brinner för. Eller att bygga upp sitt kunnande ifråga om en icke-trivial hobby. Samtliga rationella långsiktiga mål i livet kräver av den enskilde att hon satsar på att långsiktigt bygga upp sitt kunskapsförråd och sitt ”förråd” av skickligheter, inklusive tankeförmåga. M.a.o. närhelst en person väljer att skaffa sig ett långsiktigt mål i livet blir resultatet nästan obönhörligen att hennes intelligens börjar öka successivt då hon strävar efter målet. Därför att samtliga långsiktiga mål kräver av subjektet att hon måste anstränga sina gråa celler för att nå dit.
T.ex. - en person som försöker bygga upp en förmögenhet medelst långsiktigt aktiesparande (typ Warren Buffett) måste ju lära sig hur en ekonomi fungerar, hur företag gör för att tjäna pengar, hur man läser årsredovisningar, hur man bedömer affärsidéer, kort sagt hur man skiljer mellan bra investeringar och dåliga dito. Och en man eller kvinna som satsar på att göra karriär som läkare måste anstränga de gråa cellerna för att lära sig ämnet medicin, d.v.s. hon måste lära sig att behärska det vidsträckta kunskapsområdet medicin samt hon måste utveckla många medicinska skickligheter (som kirurgi, diagnostik, o.s.v.). En person som gör det till sin hobby att spela piano måste bygga upp sina kunskaper om ämnet musik, måste träna sin finmotorik, måste förbättra sin förmåga att koncentrera sig på en uppgift, o.s.v.
Jag tror att Ayn Rand själv var den viljestyrda intelligensen på spåret då hon uttalade sin uppfattning om ”Vem är den allra mest depraverade varelsen som existerar?” (detta är inte ett ordagrant citat) i sin roman Atlas Shrugged. Det svar som Ayn Rand satte i munnen på sin karaktär Francisco d´Anconia var ”The man without a purpose”. Jag tror att Ayn Rand insåg mycket väl att en människa som struntar i att skaffa sig ett mål i livet också därmed drar på sig intellektuell stagnation. Och eftersom förnuftet är människans grundläggande överlevnadsverktyg måste intellektuell stagnation vara ett val som främjar döden istället för livet.
Så här har vi två moraliskt dåliga val. Att under en lång tid välja att strunta i att söka efter kunskaper. Och att under en lång tid välja att strunta i att träna upp ens förmåga att bearbeta data, d.v.s. ens tankeförmåga. Det första dåliga valet leder till att individen blir ignorant av egen vilja. Det andra dåliga valet leder till att individen blir dum av egen vilja. Så – slutsatsen blir att majoriteten av medlemmarna av mänskligheten utvecklar två dåliga karaktärsegenskaper under sina liv. Viljestyrd ignorans och viljestyrd dumhet. Ignoransen och dumheten som präglar majoriteten av medlemmarna av mänskligheten är dessas eget fel. De väljer att vara ignoranta och dumma.
1) EN DEL EMPIRISKA BELÄGG
Hur är människornas benägenheter att tänka funtade? En indikation på denna frågas svar ges av försäljningssiffrorna för bokbranschen. Vissa sorters böcker säljer i upplagor på hundratusentals exemplar per år. Andra sorters böcker säljer endast några enstaka hundratals eller tusentals exemplar per år. Exempel på bästsäljande böcker är: Stephen King- skräckromaner, billiga romanser typ Harlekin-serien, verklighetsfrämmande sci-fi och fantasi-historier, billiga deckare, billiga western-romaner, och skvallerfyllda berättelser av ”kändis-berättar-allt” typ. Vilka sorters böcker säljs det inte många exemplar alls av? Det säljs sällan mera än några tusen exemplar per år av seriösa verk om sådana intellektuella ämnen som historia, filosofi, vetenskap o.s.v. Rent allmänt finns det ett tydligt mönster: böcker som fordrar en hög grad av intresse för seriösa kunskaper för att uppskattas säljer tämligen dåligt. Medan riktigt lättsmälta böcker säljs i stora massupplagor. Sådana författare som Stephen King säljer många gånger om så många böcker som sådana författare som exempelvis Ludwig von Mises eller Edward Gibbon. Sagan om Ringen säljer ofantligt flera exemplar än Introduction to Objectivist Epistemology.
Förklaringen till detta fenomen är att den överväldigande majoriteten av medlemmarna av mänskligheten struntar i att göra något vettigt med sitt intellekt. Trots att intellektet, d.v.s. förnuftet, är varje människas grundläggande överlevnadsverktyg. För att leva ett gott liv måste varje människa anstränga sina gråa celler. Hon måste välja att prestera rejäla kognitiva ansträngningar. Men de allra flesta människor struntar i att göra detta.
De flesta människor bara vill inte. De vill inte utföra något som helst svårartat tänkande. De föredrar att ta det lugnt ifråga om kognitiv aktivitet. De underlåter att skaffa sig förmågan att begripa ”höga” abstraktioner. De vill inte göra ansträngningen som fordras för att förbättra sina kognitiva förmågor. Så de stagnerar, intellektuellt sett.
2) MORALISKA IMPLIKATIONER
Vad är de moraliska implikationerna av detta sorgliga faktum?
Ja, det finns två uppgifter för varje människas förnuft. Hon måste ansamla information (”data”) om verkligheten hon lever i - och hennes förnuft måste göra något kognitivt med datan (d.v.s. hennes förnuft måste ”bearbeta” datan ifråga). Att ansamla data är väsentligen en fråga om att leta efter kunskaper. En människa måste aktivt och målmedvetet söka kunskaper för att erhålla dem. De dimpar inte bara ner i hennes medvetande som ett brev i en brevlåda. Individen måste välja att göra något för att hon ska hitta fram till kunskaperna om verkligheten. Och det fordrar tid och ansträngning.
Att ansamla data/kunskaper om verkligheten kan den enskilde göra medelst främst två sorters aktiviteter. Hon kan skaffa sig kunskaper genom lära sig av sina egna erfarenheter. Och hon kan skaffa sig kunskaper genom att lära sig av andras erfarenheter - genom att studera, antingen i någon sorts skola eller på egen hand, genom att läsa böcker.
Att bearbeta kunskaperna som hon eventuellt skaffar sig är en konst som hon måste välja att lära sig. Hon måste välja att träna upp sitt förnufts´ förmåga att bearbeta datan hon eventuellt har samlat in. Individen skaffar sig en bättre och bättre förmåga att bearbeta data genom att träna upp den förmågan över en lång tid. Hon kan ”lära sig genom att göra”. Men den enskilde måste välja att sätta igång träningsprocessen. Hon måste fatta ett val att göra sig mödan att tänka, och hon måste fatta det valet om och om igen.
Att utveckla ens eget förnuft kräver målmedvetenhet. Den enskilde måste välja att göra det till ett medvetet mål att ”göra något” med sitt grundläggande överlevnadsmedel, sitt förnuft. Men målet behöver inte vara just att ”utveckla förnuftet”. Målet kan vara något konkret i livet – som t.ex. att satsa på att långsiktigt bygga upp en förmögenhet. Eller att skaffa sig en karriär i ett yrke som hon brinner för. Eller att bygga upp sitt kunnande ifråga om en icke-trivial hobby. Samtliga rationella långsiktiga mål i livet kräver av den enskilde att hon satsar på att långsiktigt bygga upp sitt kunskapsförråd och sitt ”förråd” av skickligheter, inklusive tankeförmåga. M.a.o. närhelst en person väljer att skaffa sig ett långsiktigt mål i livet blir resultatet nästan obönhörligen att hennes intelligens börjar öka successivt då hon strävar efter målet. Därför att samtliga långsiktiga mål kräver av subjektet att hon måste anstränga sina gråa celler för att nå dit.
T.ex. - en person som försöker bygga upp en förmögenhet medelst långsiktigt aktiesparande (typ Warren Buffett) måste ju lära sig hur en ekonomi fungerar, hur företag gör för att tjäna pengar, hur man läser årsredovisningar, hur man bedömer affärsidéer, kort sagt hur man skiljer mellan bra investeringar och dåliga dito. Och en man eller kvinna som satsar på att göra karriär som läkare måste anstränga de gråa cellerna för att lära sig ämnet medicin, d.v.s. hon måste lära sig att behärska det vidsträckta kunskapsområdet medicin samt hon måste utveckla många medicinska skickligheter (som kirurgi, diagnostik, o.s.v.). En person som gör det till sin hobby att spela piano måste bygga upp sina kunskaper om ämnet musik, måste träna sin finmotorik, måste förbättra sin förmåga att koncentrera sig på en uppgift, o.s.v.
Jag tror att Ayn Rand själv var den viljestyrda intelligensen på spåret då hon uttalade sin uppfattning om ”Vem är den allra mest depraverade varelsen som existerar?” (detta är inte ett ordagrant citat) i sin roman Atlas Shrugged. Det svar som Ayn Rand satte i munnen på sin karaktär Francisco d´Anconia var ”The man without a purpose”. Jag tror att Ayn Rand insåg mycket väl att en människa som struntar i att skaffa sig ett mål i livet också därmed drar på sig intellektuell stagnation. Och eftersom förnuftet är människans grundläggande överlevnadsverktyg måste intellektuell stagnation vara ett val som främjar döden istället för livet.
Så här har vi två moraliskt dåliga val. Att under en lång tid välja att strunta i att söka efter kunskaper. Och att under en lång tid välja att strunta i att träna upp ens förmåga att bearbeta data, d.v.s. ens tankeförmåga. Det första dåliga valet leder till att individen blir ignorant av egen vilja. Det andra dåliga valet leder till att individen blir dum av egen vilja. Så – slutsatsen blir att majoriteten av medlemmarna av mänskligheten utvecklar två dåliga karaktärsegenskaper under sina liv. Viljestyrd ignorans och viljestyrd dumhet. Ignoransen och dumheten som präglar majoriteten av medlemmarna av mänskligheten är dessas eget fel. De väljer att vara ignoranta och dumma.
Comment