Del I
Jag börjar med att citera AndersF, som i kommentar #10 i tråden Det är idag 75 år sedan..., skrev detta:
Eftersom rabbinen Ute Steyer rimligen borde vara expert på judisk teologi och likaså på den del av historien som tillhör den judiska teologin, så borde texten i länktipset vara väl förankrat i fakta. Och just den saken betvivlar jag i och för sig inte. Men... jag har synat texten, och jag finner att förutom att den är faktabaserad så är den också tendentiöst propagandistisk.
Själva länktipset går till en kort text som avslutas med uppmaningen: "Läs mer om omskärelse här." Så, jag har synat den längre texten. Jag kommer att ta upp den texten till debatt i tråden Det är idag 75 år sedan..., så i denna debattråd ska jag enbart koncentrera mig på en liten detalj. Det handlar om en enda mening, som lyder så här: "Judendomen är inte en missionerande religion, vi anser därför inte att alla bör omskära sina söner."
(Rödmarkeringen av meningens första del är gjord av mig, och alltså citerat härifrån.)
Vad jag ska mig i kast med i denna tråd är att visa att det rödmarkerade påståendet är en sanning med flera viktiga modifikationer. Och eftersom texten med detta påstående finns på sajten för den Judiska Församlingen i Stockholm, så börjar jag med att kolla om den sajten innehåller något mer som den judiska församlingen i Stokholm gärna vill påpeka om ämnet mission. Det gör jag genom att använda den sajtens egna internsökningsfunktion. Jag skriver därför in sökordet "mission" i sajtens sökningsruta och får då totalt tre träffar. Sökresultatet finns här.
De två första texterna är inte ämnesrelevanta eftersom de bara använder ordet "mission" i en överförd bemärkelse. Den första texten har rubriken "My Mission" och där används ordet "mission" som en synonym till ordet "mål". Den andra texten är reklam för ett föredrag och inehåller överhuvudtaget inte ordet "mission". Den tredje träffen är den enda som innehåller ordet i dess kärnbetydelse, och det går till en sida som har en text om Upplysningstiden.
Texten på den sidan inleds med en bakåtblick mot 1500-talet: "På 1500-talet försämrades situationen för Europas judar. Under jesuiternas (en katolsk orden som bl.a. sysslade med mission) inflytande spärrades judar in i ghetton och tvingades att bära judiska kännetecken. Upplopp och pogromer mot judar blev vanliga." På den sidan förekommer ordet "mission" bara en enda gång, och handlar då inte om judisk mission, utan om de elaka jesuiternas mission.
Vill vi veta något mer om ämnet judisk mission får vi därför ta oss till andra källor. Och det har jag gjort. Jag har tidigare läst en tjock bok som heter "Judehatets svarta bok", och nu har jag konsulterat den på nytt. Här följer ett foto av texten på sidorna 132 och 133 i den boken:
Det går att förstora bilden och läsa texten. Jag citerar några rader, från början på sidan 133:
"Under samma tid verkade en judisk missionär i Novgorod och etablerade det judiska 'kätteriet' där. I Ryssland var politik och religion sammanvävda enligt förmodern modell. Politiska upprorsmän blev gärna kättare, och kättare var i alla sammanhang politiska dissidenter.
En tsar som rättfärdigade sin makt med religiösa fraser kunde inte godta religiöst oliktänkande. Ivan III gick bestämt och entydigt till motattack när han 1504 offentligt lät bränna ledarna för dem som anslutit sig till den judiska missionen. Under 1500-talets lopp isolerades judarna i getton för att man därigenom ville hindra smittan från 'kätteriet' att sprida sig. Generellt sett var ryssarna mycket främlingsfientliga och definierade alla utom grekisk-ortodoxa som 'vantrogna'. Judarna var i sin avvikelse särskilt provocerande."
Lägg märke till att källan för denna text är en bok som hävdar sig förklara hur och varför judarna blev förföljda. Den judiska missionen pekas alltså ut som en del av förklaringen.
Är det då inte en smula propagandistiskt av den judiska församlingen i Stockholm att i en bakåtblickande minitext om 1500-talet enbart omnämna de elaka jesuiternas mission, men samtidigt förtiga den judiska missionen som de facto retade upp ryska maktmänniskor och som därför blev åtminstone en pytteliten del av orsaken till hetsen mot judarna? Den som vill får ta sig en funderare på denna fråga. För min del är saken klar -- Jag anser att det är synnerligen propagandistiskt att på det viset utelämna den judiska missionen ur historieskrivningen!
Men... vi ska röra oss vidare i ämnet... Och jag ska därför citera ytterligare några textrader ur samma bok. Denna gången från sidorna 25, 27 och 28:
"Först sedan Titus år 70 förstört templet i Jerusalem spreds kristendomen på allvar till andra länder. [...] Förstörelsen av templet i Jerusalem visade, i kristna ögon, att Guds tålamod med judarna var slut. [...] De som valde judendomen fick en omfattande kulturell identitet på köpet. De som valde kristendomen fick en religion som var förenlig med många olika kulturella identiteter. Den kristna proselytverksamheten hade stor framgång i romarriket, men ytterst få judar följde med in i det nya förbundet. Irritationen över motståndsviljan hos de traditionsmedvetna judarna förstärkte konkurrensförhållandet mellan de båda religionerna som växte ur samma rot. [... ... ...]
Dessa båda grupper kämpade inte bara om att representera Abrahams Gud, de stred också om rätten att tolka och använda samma texter i sina olika traditioner. Kristendomen ville lägga beslag på en lång religiös tradition och betrakta den som sin egen tidiga historia. Det hette att det gamla förbundet och Gamla Testamentet avslöjade sin fulla betydelse först i Nya Testamentet, i det nya förbundet.
Efter Bar Kokhba-upproret år 135 blev det än viktigare för de kristna att distansera sig från judarna för att inte väcka romarnas vrede. Först i början av andra århundradet insåg det officiella Rom att grupperna var olika. Den kristna propagandan var mycket effektivare än den judiska, eftersom den hade ett bättre erbjudande till lägre pris, men judarna fortsatte sin missionsverksamhet i den hellenistiska världen ända fram till Konstantin den stores tid."
Ja, judisk mission var alltså en reell företeelse hela vägen från före Moses tid och fram till och med senantiken. Och den judiska missionen har aldrig upphört fullt och helt, även om den öppna och tydliga missionen har varit ytterst begränsad under några få århundraden. Det är inte så att de heliga judiska skrifterna förbjuder mission, utan de begränsningar som har införts har skett senare av rena politiska skäl. Därtill finns även indirekt mission och smygmissionen. Den sistnämnda företeelsen ska jag återkomma till, men först ska vi titta på några andra texter.
(Och, bara parentetiskt, ska jag här tillägga en sak som jag senare ska fokusera på i en helt annan slags debatt; om kristendomens historia. Det stämmer nämligen inte alls att romarna inte förstod skillnaden mellan judendom och kristendom före "början av andra århundradet". Det är helt fel. Det är nämligen så att kristendomen var en medveten _romersk_ skapelse, som utfördes av den flaviska dynastin. Jag vet att det jag påstår här är radikalt annorlunda än den normala historieskrivningen. Men jag har rejäla faktabelägg för det, och ska beskriva källan vid en senare tidpunkt.)
Jag börjar med att citera AndersF, som i kommentar #10 i tråden Det är idag 75 år sedan..., skrev detta:
Originally posted by Anders F
View Post
Själva länktipset går till en kort text som avslutas med uppmaningen: "Läs mer om omskärelse här." Så, jag har synat den längre texten. Jag kommer att ta upp den texten till debatt i tråden Det är idag 75 år sedan..., så i denna debattråd ska jag enbart koncentrera mig på en liten detalj. Det handlar om en enda mening, som lyder så här: "Judendomen är inte en missionerande religion, vi anser därför inte att alla bör omskära sina söner."
(Rödmarkeringen av meningens första del är gjord av mig, och alltså citerat härifrån.)
Vad jag ska mig i kast med i denna tråd är att visa att det rödmarkerade påståendet är en sanning med flera viktiga modifikationer. Och eftersom texten med detta påstående finns på sajten för den Judiska Församlingen i Stockholm, så börjar jag med att kolla om den sajten innehåller något mer som den judiska församlingen i Stokholm gärna vill påpeka om ämnet mission. Det gör jag genom att använda den sajtens egna internsökningsfunktion. Jag skriver därför in sökordet "mission" i sajtens sökningsruta och får då totalt tre träffar. Sökresultatet finns här.
De två första texterna är inte ämnesrelevanta eftersom de bara använder ordet "mission" i en överförd bemärkelse. Den första texten har rubriken "My Mission" och där används ordet "mission" som en synonym till ordet "mål". Den andra texten är reklam för ett föredrag och inehåller överhuvudtaget inte ordet "mission". Den tredje träffen är den enda som innehåller ordet i dess kärnbetydelse, och det går till en sida som har en text om Upplysningstiden.
Texten på den sidan inleds med en bakåtblick mot 1500-talet: "På 1500-talet försämrades situationen för Europas judar. Under jesuiternas (en katolsk orden som bl.a. sysslade med mission) inflytande spärrades judar in i ghetton och tvingades att bära judiska kännetecken. Upplopp och pogromer mot judar blev vanliga." På den sidan förekommer ordet "mission" bara en enda gång, och handlar då inte om judisk mission, utan om de elaka jesuiternas mission.
Vill vi veta något mer om ämnet judisk mission får vi därför ta oss till andra källor. Och det har jag gjort. Jag har tidigare läst en tjock bok som heter "Judehatets svarta bok", och nu har jag konsulterat den på nytt. Här följer ett foto av texten på sidorna 132 och 133 i den boken:
Det går att förstora bilden och läsa texten. Jag citerar några rader, från början på sidan 133:
"Under samma tid verkade en judisk missionär i Novgorod och etablerade det judiska 'kätteriet' där. I Ryssland var politik och religion sammanvävda enligt förmodern modell. Politiska upprorsmän blev gärna kättare, och kättare var i alla sammanhang politiska dissidenter.
En tsar som rättfärdigade sin makt med religiösa fraser kunde inte godta religiöst oliktänkande. Ivan III gick bestämt och entydigt till motattack när han 1504 offentligt lät bränna ledarna för dem som anslutit sig till den judiska missionen. Under 1500-talets lopp isolerades judarna i getton för att man därigenom ville hindra smittan från 'kätteriet' att sprida sig. Generellt sett var ryssarna mycket främlingsfientliga och definierade alla utom grekisk-ortodoxa som 'vantrogna'. Judarna var i sin avvikelse särskilt provocerande."
Lägg märke till att källan för denna text är en bok som hävdar sig förklara hur och varför judarna blev förföljda. Den judiska missionen pekas alltså ut som en del av förklaringen.
Är det då inte en smula propagandistiskt av den judiska församlingen i Stockholm att i en bakåtblickande minitext om 1500-talet enbart omnämna de elaka jesuiternas mission, men samtidigt förtiga den judiska missionen som de facto retade upp ryska maktmänniskor och som därför blev åtminstone en pytteliten del av orsaken till hetsen mot judarna? Den som vill får ta sig en funderare på denna fråga. För min del är saken klar -- Jag anser att det är synnerligen propagandistiskt att på det viset utelämna den judiska missionen ur historieskrivningen!
Men... vi ska röra oss vidare i ämnet... Och jag ska därför citera ytterligare några textrader ur samma bok. Denna gången från sidorna 25, 27 och 28:
"Först sedan Titus år 70 förstört templet i Jerusalem spreds kristendomen på allvar till andra länder. [...] Förstörelsen av templet i Jerusalem visade, i kristna ögon, att Guds tålamod med judarna var slut. [...] De som valde judendomen fick en omfattande kulturell identitet på köpet. De som valde kristendomen fick en religion som var förenlig med många olika kulturella identiteter. Den kristna proselytverksamheten hade stor framgång i romarriket, men ytterst få judar följde med in i det nya förbundet. Irritationen över motståndsviljan hos de traditionsmedvetna judarna förstärkte konkurrensförhållandet mellan de båda religionerna som växte ur samma rot. [... ... ...]
Dessa båda grupper kämpade inte bara om att representera Abrahams Gud, de stred också om rätten att tolka och använda samma texter i sina olika traditioner. Kristendomen ville lägga beslag på en lång religiös tradition och betrakta den som sin egen tidiga historia. Det hette att det gamla förbundet och Gamla Testamentet avslöjade sin fulla betydelse först i Nya Testamentet, i det nya förbundet.
Efter Bar Kokhba-upproret år 135 blev det än viktigare för de kristna att distansera sig från judarna för att inte väcka romarnas vrede. Först i början av andra århundradet insåg det officiella Rom att grupperna var olika. Den kristna propagandan var mycket effektivare än den judiska, eftersom den hade ett bättre erbjudande till lägre pris, men judarna fortsatte sin missionsverksamhet i den hellenistiska världen ända fram till Konstantin den stores tid."
Ja, judisk mission var alltså en reell företeelse hela vägen från före Moses tid och fram till och med senantiken. Och den judiska missionen har aldrig upphört fullt och helt, även om den öppna och tydliga missionen har varit ytterst begränsad under några få århundraden. Det är inte så att de heliga judiska skrifterna förbjuder mission, utan de begränsningar som har införts har skett senare av rena politiska skäl. Därtill finns även indirekt mission och smygmissionen. Den sistnämnda företeelsen ska jag återkomma till, men först ska vi titta på några andra texter.
(Och, bara parentetiskt, ska jag här tillägga en sak som jag senare ska fokusera på i en helt annan slags debatt; om kristendomens historia. Det stämmer nämligen inte alls att romarna inte förstod skillnaden mellan judendom och kristendom före "början av andra århundradet". Det är helt fel. Det är nämligen så att kristendomen var en medveten _romersk_ skapelse, som utfördes av den flaviska dynastin. Jag vet att det jag påstår här är radikalt annorlunda än den normala historieskrivningen. Men jag har rejäla faktabelägg för det, och ska beskriva källan vid en senare tidpunkt.)
Comment