Announcement

Collapse
No announcement yet.

Joakim Lamotte

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Joakim Lamotte

Jag har lyssnat på en youtube-inspelning gjord av Joakim Lamotte. Han reste till Deje, som ligger en bit norr om Karlstad och intervjuade på ett torg en kvinna som har utsatts för våldtäkt och misshandel och som därefter även har utsatts för förnedrande behandling av polismyndigheten, rättsväsendet och av medier. Intervjun gjordes den 10 april 2019. Jag vet i förväg inte mycket om Lamotte och hans verksamhet, så jag har ingen aning om intervjun är representativ för hans sätt att verka eller för de saker som han uppmärksammar.

Kvinnans historia är rak och gripande. Det är en hemsk historia där det hemskaste är hur delar av det svenska samhället fungerar idag. De frågor som Lamotte ställer till kvinnan är enkla och tydliga. Jag uppfattar dem som icke-ledande. Lamottes frågor hjälper kvinnan att berätta sin historia; det hon vill berätta; allt hon vill ha sagt; och att hon får framföra det hon vill ha sagt just så som hon själv helst vill göra det. I detta avseende känns intervjun föredömlig.

Här är youtubelänken:
    https://www.youtube.com/watch?v=68TEv6WGF8U

Inspelningen är tjugonio minuter och trettioåtta sekunder lång. Jag ångrar inte på att jag avsatte så lång tid på att lyssna på reportage-inslaget.

Jag vet fortfarande allt för lite om Joakim Lamotte och hans verksamhet för att uttala mig om honom eller om hans gärning. Däremot kan jag säga att den inspelning jag nu har sett är angelägen att ta del av för var och en som vill förstå hur svårt det kan vara för ett utsatt kvinnligt brottsoffer idag att få polishjälp, vård och ett objektivt pressetiskt bemötande.

Lyssna på Lamottes reportage från Deje hur en ung kvinna och hennes hund blir överfallna och polisen struntar i detta.
    Dagens verklighet.

Comment

Working...
    X