Announcement

Collapse
No announcement yet.

Relativiseringsbluffen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Relativiseringsbluffen

Nedanför åteger jag ett fotografi av en artikel ur Stockholms Landstings skattefinansierade propagandablaska Vårdguiden. Den artikeln fanns med i nummer 4 år 2016. Jag har lagt röda ramar kring de texter som jag snabbt vill framhäva, och jag hade redan innan fotot togs klottrat dit några blåa streck under orden, som ni ser inne i de röda ramarna.

I artikeln beskrivs några vidriga så kallade biverkningar av de biomediciner som i stort sett alla läkare vill proppa i oss reumatiker numera. Jag ser det hela som en gigantisk relativiseringsbluff där stora läkemedelsbolag som t.ex. Pfizer jagar vinster genom försäljning som till stor del betalas genom skattefinansierade subventioner, och där mutor i form av bidrag utgår till läkare och mottagningar som rekommenderar och skriver ut dessa medel. Relativiseringsbluffen kallar jag den propaganda som går ut på att katastrofala resultat för patienterna beskrivs som om de vore petitesser till biverkningar.

Förr i världen kunde läkemedelsbolag avslöjas med lögner och med vetenskapliga belägg motarbetas med sega skadeståndsprocesser, så som Henning Sjöström gjorde för flera offer i neurosedynskandalen. Men det kan ingen reumatiker som drabbas av t.ex. blodförgiftning (sepsis) göra, eftersom läkemedelsbolagen numera faktiskt informerar om riskerna. Så, skillnaden är att istället för att ljuga så relativiserar de bort farorna. De låtsasminimerar riskerna. Lite blodförgiftning. Pyttsan.

Click image for larger version

Name:	ur-vårdguiden-nr-4-2016-version-med-röda-ramar.jpg
Views:	26
Size:	374.0 KB
ID:	538
    Jag tycker att texten i artikeln ni ser ovanför är ruskigt förskräcklig. Men på något märkligt sätt verkar det som om människor i allmänhet kan gå på vadsomhelst när propagandan sprids i en blaska som Vårdguiden. Varför är inte fler människor kritiska när de läser den här typen av propaganda? Jag tror att svaret är att svenskar och andra människor som lever i blandningsekonomier har trubbats av genom tillvänjning. Många har blivit så kollektiviserade att deras kritiska omdöme har eliminerats eller domnats av. Åt er som har drabbats av detta kan jag bara säga: Öppna ögonen! Läs! Och TÄNK!!!

Jag är själv reumatiker och har gång på gång utsatts för läkare som vill pracka på mig dessa starkt subventionerade mediciner. Exempelvis har en överläkare vid en enhet flera gånger rekommenderat mig att börja med det TNF-blockerande läkemedlet Inflectra, som jag vid sjukhusvistelser skulle ta intravenöst var åttonde vecka (vilket i snitt blir 6,5 gånger per år) för resten av livet.
    För alla de reumatiker som liksom mig klarar av att leva med sina smärtor och åkommor, så rekommenderar jag dem att inte riskera livhanken på det viset.

PS: Ytterligare läsning om Neurosedynskandalen:
    "10 000 barn föddes med missbildningar" (jp.se)
    "Neurosedynkatastrofen var den värsta läkemedelstragedi som drabbat Sverige." (pdf-fil Läkartidningen)
    "Hans kamp lyckades - neurosedynskadade får upprättelse."(hd.se)

Working...
X