Announcement

Collapse
No announcement yet.

Visst finns det anledning till oro

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Clear All
new posts

• Visst finns det anledning till oro

Den fjärde februari skrev jag ett inlägg i en Facebookgrupp där jag hävdade att: "På mindre än två månader har fler människor smittats av detta virus än alla de som smittades av sars under en niomånadersperiod 2003." Utifrån det faktapåpekandet hävdade jag att vi har anledning att vara oroliga och att vi därför bör kräva av regeringen att krisberedskapen höjs inom vården. Då blev jag betraktad som alarmist. Men, allt jag hävdade var ju bara att vi har anledning att vara oroliga och att vi därför bör kräva att regeringen förbereder vården för en eventuell krishantering.

Den 10 februari tog jag upp frågan på nytt i samma Facebookgrupp. Då blev jag bemött med påståendet att: "Du ska inte vara orolig."

Idag, den 1 mars, konstaterar jag än en gång att vi har visst anledning att vara oroliga. Och jag är fortfarande inte alarmist. Jag anser fortfarande bara att regeringen bör vidta flera åtgärder för att höja vårdens krisberedskap. En del åtgärder är enkla och det kan underlätta mycket om de utförs i god tid.

Jag fortsätter att dagligen följa smittspridningens tillväxt i denna översikt:
    https://www.debattsidan.nu/forum/vet...a/694-covid-19

Det är inte alarmistiskt att ta det säkra före det osäkra, så länge det bara handlar om att i god tid vidta enkla åtgärder till ett rimligt pris.

De officiella siffrorna från CSSE visar för det senaste dygnet den största ökningen av antalet smittade hittills. Den 12 mars kl 23:37 var antalet smittade 127 863. Samma tidpunkt den 13 mars var antalet 140 875. Detta är en ökning med 13 012 nysmittade personer – och lite mer än häpnadsväckande 10 % -- på exakt 24 timmar. Det är fler än alla de 11 900 som smittades de 40 första dagarna fram till och med den 1 februari. Det är dessutom betydligt fler än alla de drygt 8 000 som smittades av sars under loppet av nio månader.

Ökningen detta dygn har till stor del skett i Europa, medan smittspridningen har avstannat nästan helt i Kina.

Självklart kan vi vara skeptiska mot de officiella siffrorna. Hopp kan t.ex. ibland bero på nya beräkningsgrunder. Men dessa siffror är och förblir likväl grunden som vi måste utgå ifrån i de olika slags bedömningar vi kan göra.

Antalet avlidna är nu 5 359 och antalet friskförklarade är 70 176.

Comment

Working...
    X